F.A.Q.

Frequently Asked Questions

Poniżej znajduje się zestawienie często zadawanych pytań dotyczących naszych produktów, usług i procesu zamawiania.

Jeśli nie znajdziesz tutaj odpowiedzi na swoje pytanie, skontaktuj się z nami za pośrednictwem poczty e-mail: office@polvinyl.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego na stronie https://polvinyl.com/pl/kontakt/.

Podstawowe

Wszelkie zapytania należy kierować na e-mail: office@polvinyl.com lub office@polvinyl.pl.

Po zapoznaniu się ze szczegółami technicznymi, złożymi Ci dobrą ofertę  handlową.

Jeżeli zaakceptujesz naszą ofertę, możesz złożyć zamówienie zgodnie z jej wyceną.

Aby zrealizować Twoje zamówienie na tłoczenie płyt winylowych, potrzebujemy następujących rzeczy:

1. Masterów plików muzycznych przygotowanych pod tłoczenie winyli.
2. Pliki graficzne/artystyczne (okładki, etykiety).
3. Wypełnionej listy utworów i formularz deklaracji praw autorskich.
4. 30% przedpłaty.

Terminy dostaw obowiązują od daty złożenia zamówienia, a także od daty złożenia wszystkich wymaganych danych i informacji.

Szacowany czas dostawy w pełni wykonanego zamówienia wynosi 8-10 tygodni. Wyślemy odbitki próbne w ciągu 4-6 tygodni. Wyślemy ukończone test press’y po czterech tygodni od potwierdzeniu przez Ciebiezamówienia i dostarczenia plików muzycznych.

Czas dostawy może się różnić w zależności od konkretnego zamówienia.

Numer katalogowy umożliwia identyfikację płyty, np. w naszym procesie produkcyjnym lub na Discogs. Wydawca lub artysta określa jego format, który może być ciągłym skrótem etykiety lub nazwą płyty.

Podczas procesu produkcyjnego grawerujemy numer katalogowy, aby zapewnić spójną identyfikację narzędzi do tłoczenia. Dlatego wszystkie dokumenty, dane i komunikaty powinny zawierać numer katalogowy jako odniesienie do zamówienia.

Charakter tłoczenia winyli sprawia, że wytłoczone płyty nie nadają się do użytku przez nikogo innego niż przez zamawiającego, który złożył zamówienie. Z tego powodu prosimy o zapłatę całości zamówienia przed rozpoczęciem produkcji winyli, chyba że przed złożeniem zamówienia dokonano specjalnych ustaleń.

Wymagana jest zaliczka w wysokości 30%. Wystawimy fakturę na kwotę zaliczki.

W przypadku sprzedaży tłoczenia w Polsce, należny jest 23% polski podatek od towarów i usług (VAT).

Zasadniczo, VAT jest płatny tylko w kraju, w którym produkty (płyty winylowe) zostały sprzedane. Polvinyl musi dodać VAT, jeśli sprzedał zamówienie w Polsce.

Jeśli nie jesteś zarejestrowanym płatnikiem VAT i nie możesz podać nam ważnego numeru VAT UE, VAT będzie również obowiązywał w wysokości 23%, jeśli Twoje zamówienie jest wysyłane w UE.

Standardowa stawka VAT w wysokości 23% będzie obowiązywać dla wszystkich zamówień wysyłanych w Polsce.

Jeśli nie jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie możesz podać nam ważnego numeru VAT UE, VAT będzie również obowiązywał w wysokości 23%, jeśli Twoje zamówienie jest wysyłane w UE.

Wystawiamy faktury na zamówienia wysyłane poza UE bez VAT, ale będziesz odpowiedzialny za zapłatę cła importowego i podatków w kraju dostawy, o ile takowe są.

Cła i podatki będą oparte na wartości towarów, a także kosztach dostawy i będą się różnić w zależności od kraju.

Sprawdź w swoim lokalnym urzędzie skarbowym, aby upewnić się, że nie będzie żadnych niemiłych niespodzianek po dostawie. Niektóre kraje mogą stosować dość wysokie stawki dla produktów winylowych/CD, a niektóre mają również przepisy dotyczące osób fizycznych importujących duże ilości towarów.

Niestety, nie możemy ponosić odpowiedzialności za te cła, podatki lub przepisy i regulacje.

Test press’y (TP) służą do sprawdzania i zatwierdzania jakości akustycznej płyty winylowej, a także do upewnienia się, że jesteś zadowolony z procesu przenoszenia dostarczonego dźwięku na format winylowy. Powinieneś skupić się na ocenie jakości dźwięku akustycznego i poziomów głośności, ale także nasłuchiwać wszelkich niepożądanych trzasków, kliknięć, nadmiernego syczenia i zasadniczo wszelkich niepożądanych artefaktów, które bezpośrednio zakłócają lub rozpraszają odsłuch. Jest to również czas na sprawdzenie, czy jakiekolwiek żądane grawerunki płyty są obecne i poprawne.

Zapewniamy minimum dwa (lub więcej) TP, abyś mógł zidentyfikować wszelkie seryjne problemy, które mogą powstać podczas tłoczenia płyty winylowej. Wszelkie stałe poważne problemy na każdej kopii mogą sugerować problem z obróbką metalu, co wymaga stworzenia nowych stempli przed ostatecznym tłoczeniem.

Wszystkie kopie powinny być takie same, ale ze względu na mechaniczny proces produkcji płyt winylowych, takie rzeczy jak trzaski i kliknięcia mogą i będą się różnić w zależności od kopii. Ze względu na krótkotrwały charakter produkcji tłoczenia testowego, czasami prasy winylowe mogą nie osiągnąć optymalnej temperatury dla pierwszych kilku płyt, dlatego ważne jest, aby posłuchać wszystkich 2 (lub więcej) kopii. Tłoczenie testowe często wykazuje więcej „szumów powierzchniowych” w porównaniu do głównego tłoczenia, które konsekwentnie tłoczymy w optymalnych warunkach cieplnych.

Konfiguracja gramofonu może znacząco wpłynąć na dokładność odtwarzania płyty; często prosta regulacja przeciwwagi może znacznie poprawić odtwarzanie. Na przykład, jeśli siła śledzenia jest zbyt niska, igła nie będzie osadzona wystarczająco głęboko w rowku, aby dokładnie śledzić zakodowane informacje. Może to skutkować odczuwalną utratą częstotliwości, podczas gdy prawdziwy problem leży w sprzęcie odtwarzającym. Biorąc pod uwagę mnogość potencjalnych błędów, kluczowe jest dokładne określenie lokalizacji problemu i zidentyfikowanie wszelkich mylących wrażeń.

Zalecamy słuchanie TP w kilku różnych konfiguracjach, ponieważ istnieją czynniki, które mogą wpływać na sposób, w jaki płyta brzmi podczas odtwarzania. Czynniki te obejmują rodzaj/stan igły, wagę i ustawienie ramienia gramofonu, głośniki i akustykę pomieszczenia.

Jeśli po odsłuchaniu TP pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, prosimy o kontakt z nami.

Jeśli jedna kopia TP jest wolna od błędów, możemy wyprodukować tłoczenie główne bez błędów. Przed każdym tłoczeniem pierwotnym często wyrzucamy wadliwe nagrania początkowe. Produkcja tłoczeń testowych pomija ten etap, co potencjalnie przyczynia się do szumu powierzchniowego.

Oferujemy następujące formaty i warianty wagowe:
7″ o wadze 40 gr.
12″ o wadze 140 gr i 12″ o wadze 180 gr.

Waga może się różnić o +/- 10%.

Tak, możesz zamawiać ponownie tak często, jak chcesz.

Zazwyczaj czas realizacji jest szybszy, ponieważ mamy już stemple do Twojej płyty winylowej. Uwaga, temple są ważne przez 1-2 lata od pierwszego tłoczenia.

Oferujemy usługi wysyłki na cały świat. Wysyłamy każde zamówienie zgodnie z lokalizacją, którą nam podasz podczas składania zamówienia.

Korzystamy z usług znanych globalnych firm kurierskich, aby dostarczyć Ci wszystko, co zamówiłeś.

Niestety, nasze firmy kurierskie nie będą w stanie podać konkretnego czasu dostawy do dnia dostawy. Jednak niektórzy kurierzy będą próbowali skontaktować się z Tobą za pomocą wiadomości tekstowej.

Możesz zmienić swoje dane wysyłkowe podczas składania zamówienia pod warunkiem, że nie zostało ono wysłane lub ma zostać wysłane w ciągu najbliższych 48 godzin.

Cena dostawy może ulec zmianie w zależności od lokalizacji nowego adresu dostawy.

W takim przypadku skontaktuj się z nami tak szybko, jak to możliwe.

Jesteśmy zajęci obsługą licznych wytwórni i muzyków, aby szybko dostarczyć płyty winylowe do rąk chętnych konsumentów. Nasz magazyn produkcyjny nie ma wystarczającej ilości miejsca do przechowywania, aby sprostać  naszym własnym potrzebom produkcyjnym. Planując tłoczenie płyt, prosimy o wzięcie tego pod uwagę.

Możemy jednak zapewnić magazynowanie poza lokalizacją naszej fabryki za opłatą. Magazyn będzie się znajdował w Ośnie Lubuskim w Polsce.

Podobnie możemy zaoferować bezpośrednią wysyłkę do klienta końcowego w ramach naszej usługi „Label Service„.

Przechowuj płyty winylowe w chłodnym, suchym miejscu, w którym temperatura jest dość stała przez cały rok.

Trzymaj z dala od bezpośredniego światła słonecznego i źródeł ciepła, takich jak grzejniki. Unikaj układania przedmiotów jeden na drugim, ponieważ może to prowadzić do odkształceń.

Jeśli przechowywanie w pionie jest nieuniknione, zalecamy regały jako lepsze rozwiązanie niż układanie pudełek w stosy.

Prosimy o jak najszybsze poinformowanie nas o tym.

Zarówno produkcja, jak i nasze firmy kurierskie mają ograniczenia czasowe na składanie reklamacji, więc aby mieć pewność, że jesteśmy w stanie rozwiązać wszelkie problemy szybko i łatwo, radzimy sprawdzić zamówienie natychmiast po jego otrzymaniu i zgłosić nam wszelkie problemy w ciągu 7 dni od otrzymania.

Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia satysfakcji klienta; dlatego jeśli nie jesteś zadowolony, to i my jesteśmy niezadowoleni. Prosimy o kontakt w przypadku wystąpienia tego mało prawdopodobnego zdarzenia.

Bez względu na postrzeganą błahość lub nieistotność, prosimy o powiadomienie nas, a my rozpoczniemy wewnętrzne procedury.

Prosimy o podanie dokładnych szczegółów problemu, w tym ilości, których dotyczy problem. Następnie poinformujemy Cię, czy konieczne będą dodatkowe informacje, zdjęcia lub próbki.

Nie ma nic bardziej satysfakcjonującego niż zadowoleni klienci za dobrze wykonaną pracę. Dlatego nie wahaj się podzielić swoimi doświadczeniami ze współpracy z nami.

Poinformuj nas o szczegółach swojej kampanii wydawniczej, dacie lub imprezie. Z przyjemnością udostępnimy wszelkie istotne informacje i linki na naszych platformach społecznościowych.

Wszystkie recenzje są mile widziane i bardzo doceniane. Wyślij je do nas na adres office@polvinyl.com, a my je opublikujemy.

Copyright

Polvinyl and its partners must have documentation via an Intellectual Property Rights (IPR) form proving that you are authorized to produce the licensed content.

Polvinyl and its partners requires this IPR form to ensure that no copyright material or other intellectual property rights are infringed upon.

Any mechanical reproduction of works must inform ZAIKS (Poland), GEMA (Germany), or any equivalent international collecting society to confirm their inclusion in their repertoire.

Following an examination, the collecting society issues a delivery license for mechanical reproduction. Now we can start processing your order.

Yes, a pressing plant is not allowed to ship any records without the delivery license.

A collecting society is present in nearly every nation. You must report the record to the country’s collecting society.

By signing the exemption agreement, you acknowledge that you possess all pertinent intellectual property rights (e.g., copyright) and that Polvinyl is not responsible for any infringements on the rights of third parties that may result from the duplication.

Studio

The mastercut, also known as the vinyl cut, technically adapts and transfers the audio data to a lacquer disc or DMM disk.

A mastercut does not include audio pre-mastering (EQing, compression, limitation). However, a customization is included. Audio pre-mastering is optional upon request.

We must first verify the data for accuracy.
Data that is obviously assignable to an order is required.

Individual titles should be named by side and position (for example, A1_xyz, A2_xyz, …, B1_xyz, etc.).

If you send a complete file, you must include a tracklist/cue sheet to ensure that all titles are identifiable.

Optical markers (track markers) must be independent of the audio. This implies that it should be possible to combine two tracks without generating an acoustic break.

If you don’t specify the intended revolution per side (33 1/3 rpm or 45 rpm), the studio will make the decision (recommended!). If there is a discrepancy, the studio will notify the customer.

Accepted are the usual formats WAV, AIF, FLAC (lossless) & DDP Master, as well as Audio CD.

The resolution should not be lower than that of an audio CD (16bit, 44,1Khz). The higher the resolution, the better the result on vinyl.

The maximum playing time is always dependent on the master’s frequency and dynamic range, as well as the RPM’s of 33 1/3 rpm & 45 rpm. The louder the cut, the less playing time available, an average guideline of maximum playing times can be found here:

07 ” vinyl at 33 rpm – max. 06:30 min.
07 ” vinyl at 45 rpm – max. 04:30 min.
10 ” vinyl at 33 rpm – max. 15:00 min.
10 ” vinyl at 45 rpm – max. 07:00 min.
12 ” vinyl at 33 rpm – max. 24:00 min.
12 ” vinyl at 45 rpm – max. 11:00 min.

Unless otherwise requested by the customer, our studio staff will choose the best possible variant depending on the audio material available.

By default the catalog number + side is engraved in the runout (eg XYZ-Rec-001 A or XYZ-Rec-001 B). When placing the order, you must specify any additional engraving requests, as any subsequent requests after electroplating will result in an additional charge.

Unless specified otherwise, we insert about 2 seconds of the gaps between the tracks. We generally will not amend the length of the gaps between the tracks on your vinyl master, unless you specifically request that we do so. Please specify if this is already created in the master or not desired.

Loops and locked grooves are available on request.

Unfortunately, we cannot offer inside-out cuts.
Direct communication with the studio is required for all special (including technical) requests.

The master is adapted to be suitable for cutting with the aim of making the record sound 1: 1 like the master delivered, which is dependent on the material and not always 100% possible due to the physics of cutting vinyl.
Detailed technical specifications for the vinyl master can be found in our audio specifications (PDF).
Complete audio premastering is available on request.

In order to make the record sound exactly like the delivered master, we adapt the master for cutting, a process that is dependent on the material and not always 100% possible due to the physics of cutting vinyl.

Our audio specifications (PDF) contain detailed technical specifications for the vinyl master. See our Specifications for audio mastering and vinyl cutting.

Complete audio premastering is available on request.

There are two types of vinyl cutting processes: classic lacquer cutting and later-developed DMM (direct metal mastering) cutting.

Both have their advantages and disadvantages. Lacquer cutting is most suitable for very loud and deep cuts. Long records (LPs) with over 20 minutes of playing time per side are ideal for DMM, as the one-step electroplating process minimizes background noise, ensuring more stable reproduction of treble. Additionally, it eliminates pre- and post-echo effects.


With our two cutting studios, we can offer both methods. We cut the lacquer using a NEUMANN VMS70 + Pitch13 computer, which includes a SAL74 cutting amplifier and a SX74 cutting head. FLoKAson (Flo Kaufmann, Switzerland) has completely overhauled and modified the machine, including the amplifier. A very rare NEUMANN VMS82, including the FLoKAson Ultracut amplifier, performs the DMM editing in conjunction with a NEUMANN SP79 mastering console. FLoKAson also conducted a complete overhaul and modification on this machine.

Unless otherwise requested by the customer, our studio staff will choose the best option depending on the audio material available.

You decide on the RPM speed.

Generally, we cut 12″ records at either 33 RPM or 45 RPM. However, vinyl cutting is more art than science, and a true cutting speed recommendation is not based on audio length alone but also the characteristics of the supplied masters, among other factors.

We know our cutting machines inside out, so we are best placed to give the most accurate advice.

You can send audio files to our email: office@polvinyl.pl.

Before uploading, please make sure to compress all files into a ZIP/.RAR folder.

You can forward digital files via WeTransfer or Dropbox (in a .ZIP or .RAR folder) or via your own FTP site.

These sites are generally free of advertising and ensure there are no delays imposed upon individual IP addresses. We have found that following these steps is best practice for transferring audio electronically.

You can send physical formats (CD, DVD, Minidisc, DAT, USB Stick/ Flash Drive, or ¼” Tape) to Polvinyl’s office directly.

We recommend considering vinyl mastering before submitting audio files for production. Due to the numerous variables, determining the best overall approach is difficult to determine due to the numerous variable factors. You can frequently cut even unmastered audio to vinyl in a suitable manner.

In general, audio that is heavily limited or compressed, as is often found in digital or CD masters, is not suitable and should be avoided whenever possible.

This is not to exclude digital masters, as numerous of them are dynamic and perfectly suited for vinyl.

In conclusion, we generally suggest that you investigate vinyl mastering in order to achieve the most optimal transmission to the vinyl format and the highest possible audio quality.

After receiving the audio files from you, we adapt them to the matrix cutting process. We prioritize the upper and lower tones, as they have the potential to harm the cutting head.

Read more about this in „Audio mastering and vinyl cutting.”

We recommend against this approach, given that MP3 is typically of lower quality. However, it is your project, and if you are satisfied with the quality of your MP3 recordings, Polvinyl can use them.

Please be aware that we will encourage you to source or output your audio to a higher standard, but if MP3 is really all you have available, then it is possible to supply this format.

The higher the bit rate of your MP3, the better the quality. We would recommend 320 kbps, which is much better than 160 kbps or 80 kbps, which are much more highly compressed.

Once you have thoroughly reviewed your test pressures and determined that you are confident in your decision to proceed, please submit your approval to us in writing.

We will start to press your vinyl records according to the agreed production date.

Vinyl pressing

Due to the nature of work involved in pressing vinyl records, Polvinyl asks that the minimum number of records per order is 100.

However, this is not economical. The price pressing difference between 100 and 200 pieces (or 300 pieces) is so small in percentage terms that it is worth considering increasing the print run.

You can to order all available colors.
 
You can also combine them with a maximum of 2 colors to create the marble effect, but we cannot guarantee the exact percentage combination for the final color result.

Yes and no. Black vinyl has the best reproduction characteristics and produces the least amount of noise. The addition of color pigments to the vinyl may result in mildly elevated noise levels. This happens more to transparent colors than opaque ones.

As a result of the nature of vinyl production, there is always a discrepancy of +/- 10% in materials. This implies that Polvinyl may deliver ten percent more or less material than the quantity you request.

When placing an order, please bear this in mind. If the total number of records received is less than the amount you paid, we will issue a reimbursement; if the number of records exceeds the amount you paid, we will issue an additional invoice.

Kindly provide us with high-quality PDF files that include any imagery at a resolution of 300 dpi. In order to minimize the likelihood of order delays and achieve the highest quality print results, we recommend that you review our General Print Data specifications. 

We suggest that you consult with us your design project. Frequently, a five-minute phone conversation can provide you with all the necessary information to simplify your task and enhance the quality of your final files.

Unfortunately not. Sometimes it is possible to make changes to your order depending on what stage of production it has reached.

If we already press your records, the audio files cannot be changed.
If we have not printed your cover, we can change the graphic files, but you will likely be subject to some sort of monetary fee to update your order if we have incurred costs of preparing for printing (e.g. matrices).


Please contact us as soon as possible if this is something you require and we will be happy to help.

Sleeves and Cover

There are many different combinations of our sleeves (Inner sleeves, Disco sleeves, Covers, PE sleeves, PVC sleeves). For a personal consultation, contact us via office@polvinyl.pl.

– embed fonts converted into paths
– colour profile: CMYK
– resolution: min. 300 dpi
– true to scale 1: 1
– no cut marks, registration marks, color control strips or cutting lines
– no template information from our specifications
– keeping the background colour in the bleed
– distance of 2 mm between text / important information and punching line

Special colours should always be created as solid colours. Also, they should always be left blank or cropped.

To achieve a deep black area, printing with black as the sole colour is not sufficient.
One way to achieve a deep black is to mix the process colours in the following ratios: Cyan 63%, Magenta 52%, Yellow 51%, and Black 100%.
To achieve a „cold black,” use cyan at a concentration of 30-60% as the sole deposited color, up to 100% black. Use 0% cyan, 60% magenta, 3% yellow, and 100% black to achieve a slightly „warmer black”.
Fonts and the outer edges of a filled area should have a pure black outline, only 100% K, so that a clear distinction without bleeding or visible registration problems of individual colours can be achieved.

The print data should be created in „print format”. Each product’s specifications contain these details.

The cardboard we use has two different sides. There is a smooth side specifically designed for printing, and there is also a rough inside surface. The inside-out printing process prints on the rough inside, not the smooth outside. By default, we don’t intend to print this. The advantage of this printing process lies in its unique appearance. Keep in mind that the paper’s reaction to the ink varies. This can lead to deviations in the print result.

When cutting the edges of printed products, a variance in the position of the knife must be expected. In order to be able to compensate for this variance, all print data should be provided with an additional 3 mm margin.

A subtle gloss machine Varnish is the standard and default finish on our printed products. This layer is a liquid gloss varnish that seals the ink and enhances the impression of your print by reflecting light, resulting in a more vivid and rich appearance of the colors. The finish is more akin to a cereal box than an automotive magazine, with a soft sheen rather than a high gloss.

Additionally, we provide matt machine varnish, reverse board (uncoated) finishes with a matt varnish, matt and gloss UV, and matt and gloss lamination. For a more comprehensive explanation of the diverse print finish options that are available, please consult our glossary.

All of our printed elements are typically lithographically/offset printed, unless otherwise specified. This is the industry standard method and color paradigm for large-scale full-color commercial printing, consisting of four colors (4/0): Cyan, Magenta, Yellow, and Black.

The quantity of color plates necessary to print on each side of the stock is the basis for the four-color print process. For instance, 4/1 would produce a full-color print on the front, featuring Cyan, Magenta, Yellow, and Key (Black), while the posterior would feature only Black (K).

We recommend saving the majority of images at 300 dpi to ensure optimal print resolution.

We recommend saving black and white line art at a resolution of 800 dpi, and preserving bitmap images at a minimum resolution of 1200 dpi.

To ensure optimal scanning of the barcode we recommend all images to be vector and set to single black (k) only on a white background. Barcodes must be printed so that darker bars appear against a paler background. Scanners read using red light, so red bars should not be used.

Please note that your graphic designer may already add a barcode at the stage of developing the vinyl cover.

If you do not have your own barcode, we will help you generate it.

We recommend that your barcodes are produced at 100% magnification (37.29mm wide by 25.93mm high), although this can be reduced to a minimum of 82% and enlarged up to 200%, if required. The stripes should be at least 13 mm in height.

It is advised that barcodes be located on the rear of the product in the bottom right-hand corner, but this is not mandatory.

Check out our barcode specifications.

Zapisz się na naszą listę mailingową

Zapis na listę PL (#7)

Zapisz się na naszą
listę mailingową

Zapis na listę PL (#7)
Zapis na listę PL (#7)

Zapisz się na naszą
listę mailingową

Polvinyl sp. z o.o.

Tadeusza Kościuszki 43 / 10
40-048 Katowice

NIP 6343007921
KRS 0000959666

Tel:  +48.730 145 728
Mail: office@polvinyl.com

Privacy Policy

©  Copyright POLVINYL SP. Z O.O. 2024.

Polvinyl sp. z o.o.

Tadeusza Kościuszki 43 / 10
40-048 Katowice

NIP 6343007921
KRS 0000959666

Tel:  +48.730 145 728
Mail: office@polvinyl.com

©  Copyright POLVINYL SP. Z O.O. 2024.