Mastering audio i nacięcie winylu

Wprowadzenie do masteringu płyt winylowych

Jakość dźwięku Twojej płyty winylowej zależy od procesu masteringu. Aby uzyskać płytę o doskonałym brzmieniu, kluczowe jest przestrzeganie określonych wytycznych.

W poniższych sekcjach znajdziesz podstawowe informacje na temat masteringu płyt winylowych, cięcia lakieru i zalecanych czasów odtwarzania dla płyt 12-calowych i 7-calowych.

Przejrzyj uważnie wymagania i zalecenia dotyczące dźwięku, aby zapewnić tłoczenie płyty o wysokiej wierności.

Format:

Preferujemy pracę z bezstratnymi formatami audio, takimi jak WAV, AIF, FLAC. Zawsze zaleca się dostarczanie materiału audio w najwyższej możliwej jakości nagrania. Akceptujemy rozdzielczość do 24 bitów/192 kHz. Zapraszamy do przesłania nam obrazu DDP ze wszystkimi niezbędnymi informacjami. Inne formaty audio są dostępne tylko na życzenie.

Zakres częstotliwości, zapas mocy i kompresja:

Zakres częstotliwości płyty wynosi zazwyczaj od 20 Hz do 20 kHz. Nasze głowice tnące: SX74 (do nacięcia lakieru) i SX84 (do Direct Metal Mastering (DMM)/nacięcie miedzi) mogą również nacinać częstotliwości spoza tego zakresu, ale spowoduje to problemy z odtwarzaniem.

Dostępne w handlu przetworniki zazwyczaj nie są w stanie odtworzyć częstotliwości spoza tego zakresu bez zniekształceń. Szczególnie wysokie częstotliwości o dużej głośności (np. HiHaty, sybilanty) mają tendencję do tworzenia niepożądanych zniekształceń i innych problemów z odtwarzaniem. Ponieważ odległość do środka płyty zmniejsza się stale po każdym obrocie, jakość odtwarzania wyższych częstotliwości stale spada od promienia zewnętrznego do wewnętrznego, szczególnie przy 33 obr./min.

Średnia głośność nie powinna przekraczać -10 dB RMS (chyba że jest to absolutnie konieczne ze względów artystycznych). Przy głośnościach wyższych niż ta nie można już zagwarantować odtwarzania bez zniekształceń dla wszystkich materiałów źródłowych. Przy rozdzielczości 24-bitowej PCM dostępny jest przybliżony zapas 48 dB przed wystąpieniem szumu sygnału.

W przypadku silnie skompresowanego materiału zalecamy udostępnienie wersji alternatywnej o mniejszym stopniu kompresji.

Informacje o stereo i fazie:

Głowica tnąca stereo nacina informacje centralne/mono poziomo, a wszystkie informacje boczne/stereo pionowo (sygnał boczny kodowania MS). Sygnał boczny powinien być możliwie jak najbardziej monofoniczny do 200 Hz, aby uniknąć błędów skanowania lub nawet przeskakiwania igły skanującej. Większość materiału audio nie wymaga silnej korekcji za pomocą filtrów eliptycznych, więc należy unikać korekcji na podstawie podejrzeń. W przypadku niepewności należy skonsultować się z inżynierem cięcia. Płyty LP z dłuższym czasem odtwarzania, a zatem nieco niższą głośnością, nie powinny przekraczać fazy/korelacji 90°. W przypadku głośniejszych cięć maxi nie zaleca się przekraczania fazy/korelacji 60°.

Pauzy/rowki:

Podział utworów na płycie jest czysto optyczny! Tak zwane „spirale” powstają w wyniku krótkotrwałego, szybszego posuwu głowicy tnącej i są niezależne od muzyki. Pauza optyczna nie musi koniecznie zawierać ciszę. Jeśli nie jest to pożądane, zazwyczaj wstawiamy pauzę około 2 sek. między tytułami. Prosimy o poinformowanie nas, jeśli kilka tytułów łączy się ze sobą. Jeśli zostanie wysłany jeden plik na stronę, pilnie potrzebujemy arkusza PQ ze wszystkimi informacjami (dokładne czasy utworów, pauzy (długości), przypisanie stron, notatki itp.).

Czas odtwarzania i głośność:

Czas odtwarzania i głośność płyty są od siebie zależne. Im dłuższy czas odtwarzania, tym niższa głośność. Nacięcie jest wykonywane przy dynamicznym przesuwaniu głowicy tnącej do środka płyty. Sygnały niskiej częstotliwości i stereo wymagają znacznie więcej miejsca niż sygnały mono o wysokiej częstotliwości. Im głośniejsza płyta, tym bardziej ograniczony jest dostępny czas odtwarzania na stronę. Zawsze należy go ustawić w odniesieniu do ilości stereo i struktury muzyki (np. jeśli są obszary bez basu itp.).

Maksymalny zalecany czas odtwarzania:
07" przy 33 obr./min. - maks. 06:30 min.
07" przy 45 obr./min. - maks. 04:30 min.
10" przy 33 obr./min. - maks. 15:00 min.
10" przy 45 obr./min. - maks. 07:00 min.
12" przy 33 obr./min. - maks. 24:00 min.
12" przy 45 obr./min. - maks. 11:00 min.


Możliwe głośności dla 12" winylu:
maksymalny poziom ok. +6 dB przy 07:00 min. i 45 obr./min.
maksymalny poziom ok. +6 dB przy 09:00 min. i 33 obr./min.
głośność ok. +4 dB przy 09:00 min. i 45 obr./min.
głośność ok. +4 dB przy 11:00 min. i 33 obr./min.

Dostosowywanie dźwięku / opcjonalne wstępne masteringowanie dźwięku:

Zawsze zakładamy, że dostarczone dane są już zmasterowanymi plikami. Dlatego nie zmieniamy dynamiki danych za pomocą kompresorów ani limiterów. Celem jest przeniesienie dźwięku jeden do jednego do nagrania. Dane są korygowane (jeśli to konieczne) tak, aby próbkowany zapis odzwierciedlał dostarczony dźwięk tak dokładnie, jak to możliwe. Korekty to np. korekty fazowe w zakresie basów lub deeasing przy wysokich częstotliwościach.

Opcjonalnie oferujemy możliwość tworzenia masterów z dostarczonego materiału audio.
W hybrydowym środowisku studyjnym używany jest wysokiej jakości sprzęt cyfrowy i analogowy.
Dane te są udostępniane klientowi do zatwierdzenia przed wykonaniem cięcia winylu.

Zapisz się na naszą listę mailingową

Zapis na listę PL (#7)

Zapisz się na naszą
listę mailingową

Zapis na listę PL (#7)
Zapis na listę PL (#7)

Zapisz się na naszą
listę mailingową

Polvinyl sp. z o.o.

Tadeusza Kościuszki 43 / 10
40-048 Katowice

NIP 6343007921
KRS 0000959666

Tel:  +48.730 145 728
Mail: office@polvinyl.com

Privacy Policy

©  Copyright POLVINYL SP. Z O.O. 2024.

Polvinyl sp. z o.o.

Tadeusza Kościuszki 43 / 10
40-048 Katowice

NIP 6343007921
KRS 0000959666

Tel:  +48.730 145 728
Mail: office@polvinyl.com

©  Copyright POLVINYL SP. Z O.O. 2024.